Kunstzinnige therapie

Alleen met het hart kun je goed zien

Uit: ‘De Kleine Prins’

 

Kunstzinnige therapie is een behandelmethode voor kinderen en volwassen, met lichamelijke en/of psychische klachten.

Als woorden tekort schieten…
Kinderen, maar ook volwassenen vinden het vaak moeilijk om te vertellen wat ze nodig hebben of hoe het met ze gaat, door te tekenen (of ander beeldend materiaal) ga je op ontdekkingstocht. Het werk kan je meer inzicht geven over jezelf, je gevoelens en je verlangens. Dit kan helpen bij het verwerken en uiten van emoties. Het geeft inzicht in wat er in je leeft.

Je hebt geen creatieve ervaring of talent nodig. Bij kunstzinnige therapie gaat het om het proces en de ervaring en niet om het eindresultaat. Ook als je van jezelf vindt dat je niet goed kan tekenen, of niet creatief bent is deze therapie heel geschikt, we gebruiken het alleen als middel om tot een diepere laag te komen.
Wordt het wel een kunstwerk dan kan je het alsnog aan de muur hangen!

kinderen:

Kinderen zijn enthousiast en komen met plezier! Het voelt niet als therapie, maar als een uur waar ze zich spelenderwijs in veiligheid en geborgenheid kunnen uiten. Via tekenen, schilderen, boetseren, verhaal en spel brengt het kind zijn of haar (stagnerende) ontwikkeling in beeld. Ik werk samen met het kind aan nieuwe vaardigheden ontdekken en zich deze eigen te maken.

 

volwassenen:

Met kunstzinnige therapie streef je ernaar om de samenhang tussen denken, voelen en willen te bevorderen. Om de balans tussen hoofd en hart te herstellen, zodat je voelt wat je nodig hebt om weer in je kracht te komen staan.
De sessies bestaan vaak uit een tekenopdracht (of beeldend materiaal) en een gesprek over wat het gemaakte werk bij je oproept.

Kunstzinnig therapie kan helpen bij:

  • verdriet, echtscheiding, verlies
  • angst of ziekte bij jezelf, partner of je kind
  • spanningsgerelateerde hoofdpijn en buikpijn
  • Het leven loopt niet zoals jij graag zou willen, boosheid
  • Je vindt het moeilijk om intieme relaties aan te gaan, eenzaamheid
  • Je voelt je onzeker en hebt weinig zelfvertrouwen. Je vindt het moeilijk om voor jezelf op te komen, onmacht, frustratie
  • somberheid, weinig energie, niet kunnen genieten van het leven
  • gepest worden op school of werk

Verschil tussen therapieën:
De juiste therapie bestaat niet, je kunt het beste kiezen voor een vorm die aansluit bij jouw belevingswereld. Hoe minder weerstand je voelt bij het onderzoeken van je eigen patronen, des te eerder je bereid bent ze te wijzigen of aan te passen.
De klik met de therapeut is ook een essentiele factor.

Je bent welkom voor een vrijblijvend gesprek!