kinderen

 


“Je ontdekt meer over iemand door een uur te spelen, dan door een jaar te praten” –Plato


Met kinderen maak ik spelenderwijs contact door creatieve (spel)materialen te gebruiken. Zo voelt het niet als therapie, maar als een uur waar je kind zich al spelende in veiligheid en geborgenheid kan uiten.

 


Alleen met het hart kun je goed zien
Uit: ‘De Kleine Prins’


 

Door te tekenen, schilderen, boetseren, gesprek en spel laat je kind zijn of haar ontwikkeling zien. Hierbij is de belevingswereld van jouw kind het belangrijkste, niet de behandelmethode. We creëren een veilige omgeving waarin je kind sociaal en emotioneel kan groeien.

Kunstzinnige therapie kan zichtbaar maken wat er speelt, de beeldentaal bied je een schat aan informatie en mogelijkheden om uiting te geven aan wat er in je leeft. Door middel van beeldend werken kunnen gevoelens en herinneringen boven komen, verwerkt worden en besproken worden. Praten over wat je getekend hebt voelt veiliger en makkelijker dan rechtstreeks praten over jezelf.

Er wordt ook gebruik gemaakt van therapeutische spellen, deze helpen je kind om inzichten te krijgen in hun eigen kwaliteiten en om mooie open gesprekken te voeren.

Bij het zandspel wordt gebruik gemaakt van zand en een grote verscheidenheid aan spelmateriaal zoals miniatuurtjes, stenen en andere natuurlijke objecten. Hierbij kan je kind zijn innerlijke wereld visueel maken in het zand. Doordat deze beelden creatief ontstaan, ontstaat er een samenspel van binnen en buiten, bewust en onbewust.

Therapie kan je kind helpen:

  • wanneer je kind onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft
  • bij verdriet,  als ouders gescheiden zijn of je kind een dierbaar persoon verloren is
  • als hij of zij vaak bang is
  • als hij of zij langdurig ziek is, of er iemand in zijn/haar omgeving (ernstig) ziek is
  • als je kind regelmatig spanningsgerelateerde klachten heeft zoals hoofdpijn en buikpijn
  • als je kind vaak boos is en niet altijd weet waarom
  • als je kind zich vaak eenzaam voelt
  • Als je kind het moeilijk vindt om voor zichzelf op te komen
  • als je kind zich somber voelt en niet kan genieten
  • als je kind gepest wordt op school of ergens anders
  • als je kind zich onzeker voelt over zijn of haar seksualiteit
  • als je kind worstelt met zijn of haar identiteit of loyaliteit

Er is geen wachtlijst, je kind kan gelijk terecht.